Op pad in de historische Langstraat
"Op pad in de historische Langstraat" is een fietsroute die de historisch afzonderlijke kernen Waspik, Capelle, Spang, Vrijhoeve, Besoijen, Waalwijk en Baardwijk met elkaar verbindt.
Deze afwisselende route voert langs historisch belangrijke punten van de afzonderlijke gemeenten. Waalwijk is als huidige gemeente ontstaan uit samenvoeging van de afzonderlijke kernen. In 1922 werden de kernen Waalwijk, Baardwijk en Besoijen samengevoegd. De oorspronkelijke namen zijn daarbij vervallen, we praten nu over Waalwijk centrum, Waalwijk-oost en Waalwijk-west. In 1923 vond een vergelijkbaar proces plaats met de kernen Spang, Capelle en Vrijhoeve. Zij gingen de gemeente Spang-Capelle vormen. In 1995 kwamen bij een gemeentelijke herindeling de kernen Waalwijk, Sprang-Capelle en Waspik bij elkaar om de huidige gemeente Waalwijk te vormen. De oorspronkelijke namen Spang-Capelle en Waspik zijn nog in de naamborden terug te vinden.
In de kernen Wa…
"Op pad in de historische Langstraat" is een fietsroute die de historisch afzonderlijke kernen Waspik, Capelle, Spang, Vrijhoeve, Besoijen, Waalwijk en Baardwijk met elkaar verbindt.
Deze afwisselende route voert langs historisch belangrijke punten van de afzonderlijke gemeenten. Waalwijk is als huidige gemeente ontstaan uit samenvoeging van de afzonderlijke kernen. In 1922 werden de kernen Waalwijk, Baardwijk en Besoijen samengevoegd. De oorspronkelijke namen zijn daarbij vervallen, we praten nu over Waalwijk centrum, Waalwijk-oost en Waalwijk-west. In 1923 vond een vergelijkbaar proces plaats met de kernen Spang, Capelle en Vrijhoeve. Zij gingen de gemeente Spang-Capelle vormen. In 1995 kwamen bij een gemeentelijke herindeling de kernen Waalwijk, Sprang-Capelle en Waspik bij elkaar om de huidige gemeente Waalwijk te vormen. De oorspronkelijke namen Spang-Capelle en Waspik zijn nog in de naamborden terug te vinden.
In de kernen Waalwijk, Sprang-Capelle en Waspik zijn historisch belangrijke punten zichtbaar gemaakt in attentietegels, 24 in totaal. Op deze tegels vind je een korte beschrijving, vaak van een gebouw en de functie daarvan, een foto uit het verleden en een QR-code waarmee aanvullende informatie kan worden opgevraagd, welke je op deze website vindt.
De route voert tevens langs waterstaatkundige werken die zijn uitgevoerd om het laagliggende gebied, het oorspronkelijke stroomgebied van de Maas, droog te leggen en te houden. Het gaat om de Bergsche Maas, het Zuiderafwateringkanaal, de Baardwijkse Overlaat met het Drongelens kanaal. De route voert over dijken als de Winterdijk, Zomerdijk en de Elshoutse Zeedijk. Ook fiets je langs restanten van de oude, middeleeuwse loop van de Maas, zowel ten noorden als ten zuiden van de Bergsche maas.
De route kan in zijn geheel gereden worden en is dan zo’n 42 km lang. De route kan ook in delen worden gereden. Het westelijke deel in zo’n 28 km, het oostelijke is zo’n 18 km.
De routebeschrijving vind je verder onderin op deze pagina. Ook kun je hier de route als .GPX-bestand downloaden voor je navigatie app. Liever een gedrukte folder? Deze zijn te verkrijgen bij het Schoenenkwartier in Waalwijk en de Bolder in Waspik.
De beschrijving van de route start in Waalwijk-centrum, maar is vanuit elke ander punt te fietsen.
Dit ga je zien
Waalwijk
Toeristisch Informatiepunt (TIP) Waalwijk
Raadhuisplein 15141 KG Waalwijk

Attentiesteen - Concertzaal Musis Sacrum
Grotestraat 279Waalwijk

Attentiesteen - Rooms-Katholieke Jongensschool
Schoolstraat 19Waspik

Attentiesteen - Liefdegesticht Franciscus van Sales
Kerkstraat 24Waspik

Attentiesteen - Voormalig raadhuis Waspik
Raadhuisstraat 2Waspik

Attentiesteen - Schoenfabriek Van Haren
Hoogeinde 35 395142 GB Waalwijk

Attentiesteen - Sint-Antoniusgesticht
Loeffstraat 72 74Waalwijk

Attentiesteen - Schoenfabriek AH van Schijndel
Stationsstraat 115Waalwijk

Attentiesteen - Vakschool voor leder- en schoenenindustrie
Mr van Coothstraat 55Waalwijk

Attentiesteen - Bondsgebouw Waalwijk-Besoijen
Grotestraat 202Waalwijk

Waalwijk
- 08
- 01
- 17
- 45
- 18
- 11
- 36
- 36
- 02
- 51
- 07
- 03
- 04
- 05
- 87
- 70
- 14
- 15
- 10
- 44